Skip to main content

Educația Fizică din școli are un rol esențial în dezvoltarea elevilor, atât fizic, cât si mental. Aceasta asigură transferul unor deprinderi esențiale, precum spiritul de echipă, respectul reciproc, fair-play-ul, cunoașterea propriului corp și conceptul de a acționa după “regulile jocului”.

educatie fizica scaled e1637840429962Ce este Educația Fizică?

Analizând această activitate, vom descoperi o multitudine de obiective, fiecare cu o deosebită importanță în dezvoltarea tinerilor. Printre aceastea se pot distinge:

  • Dezvoltarea condiției fizice
  • Perfecționarea capacității motrice
  • Recreerea mentală
  • Igiena efortului fizic
  • Dezvoltarea atenției, a memoriei, a spiritului de observație, a rapidității gândirii
  • Extinderea imaginației
  • Disciplina în colectivitate

La prima vedere, specificul calitativ al educației fizice poate părea a fi efortul fizic. Greșit! Educația fizică se remarcă prin modul de desfășurare al acestei activități, prin obiectivele urmărite, dar și prin accentul pus pe valorea formativă a conținutului instruirii. Cu alte cuvinte, elevii care iau parte la orele de educație fizică vor lua contact cu o conduită complexă, care include deprinderi motrice, imbunătățirea condiției fizice și cunoașterea noțiunii de mișcare.

profesor cu elevi

Educația Fizică în Școala Românească

Într-o societate dezvoltată, fiecare școală trebuie să dispună de o sală de sport și terenuri de joc, elevii trebuie să participe la orele de educație fizică și să fie încurajați să facă mișcare. Din păcate realitatea este cu totul alta… Conform unui studiu, în 2018, o treime din școlile din România nu dispuneau de sală de sport. Vorbim despre școli aflate în orașe mari ale tării. În aceste școli, ora de educație fizică este “sezonieră”: vara orele de educație fizică se țin afară, în curte, în timp ce iarna se țin printre bănci sau, în unele cazuri, deloc.

O altă problemă a generațiilor care vin este OBEZITATEA. Un număr din ce în ce mai mare de copii au renunțat la “fotbalul din curtea școlii” sau la mersul pe bicicletă în detrimentul tabletelor, telefoanelor sau televizorului. Datele statistice COSI arată că, în Romania, unul din patru copii cu vârsta de 8 ani are probleme cu greutatea, iar unul din zece suferă de obezitate.

Putem controla acest fenomen?

Cercetătorii britanici de la Universitatea Cambridge au demonstrat că prin exerciții fizice putem reduce în medie cu 40% predispoziţia genetică pentru obezitate. Cu alte cuvinte, chiar dacă suntem predispuși spre obezitate genetic, putem lua măsuri în privința asta prin activitate fizică la sală, în școli, în parc sau chiar acasă. În zilele noastre, lipsa timpului joacă un rol nociv în viața fiecăruia, și mai ales a copiilor, care duce la comportamente dăunătoare organismului, precum mâncatul pe fugă, lipsa somnului, mâncatul în fața televizorului sau a telefonului, lipsa de mișcare.

stairs g804491080 1920Educația Fizică în Europa

“Viață activă” este un program promovat de Organizația Mondială a Sănătății. Acesta evidențiază importanța practicării activităților sportive pentru sănătate, mai ales în rândul copiilor și a tinerilor. Cercetările au demonstrat că mișcarea, practicată sistematic și pe termen lung, îmbunătățește sănătatea fizică și mentală a fiecăruia, având o contribuție majoră asupra procesului de învățare și dezvoltare. De asemenea, Comisia Europeană subliniază importanța educației fizice prin rolul său fundamental în combaterea obezității, dar și prin valorile pe care le insuflă tinerilor: toleranță, respect reciproc, onestitate, respect pentru corectitudine și multe altele.

Așadar, Școala Românească ar trebui să ofere resurse cât mai variate în ceea ce privește practicarea educației fizice pentru toți elevii, inclusiv pentru cei performanți. De asemenea, ar trebui să ofere posibilitatea copiilor să poată participa la competiții interșcolare la diverse sporturi, de echipă sau individuale, așa cum se întâmplă în Statele Unite sau în alte țări ale Uniunii Europene.

Voi ce părere aveți?

Leave a Reply