Stresul este o parte normală a vieții care poate, fie să ne ajute să învățăm și să creștem, fie sa ne cauzeze probleme semnificative.

Stresul reprezintă un sistem de reacții ale organismului uman față de intervenția externă a unor agenți cauzali (fizici, chimici, biologici și psihici) și consta în modificări morfo-funcționale, cel mai adesea endocrine.

Prin diverse experimente neurologul Walter Cannon a demostrat răspunsul: „luptă sau zboară” pe care omul și alte animale îl împărtășesc atunci când se simt în pericol. El a urmărit aceste reacții până la eliberarea de neurotransmițători puternici dintr-o parte a glandei suprarenale (epinefrină, numită și adrenalină și norepinefrină sau noradrenalină), ca răspuns la stres. Neurotransmițătorii sunt substanțele chimice ale corpului care transportă mesaje către și dinspre nervi.

Eliberarea acestor neurotransmițători duce la efectele fiziologice observate în lupta sau  la zbor, de exemplu, o ritm cardiac rapid și o alertă crescută.

Cum funcționează stresul? 

După cum am spus, reacția de stres eliberează reacții neurochimice puternice care ne pregătesc pentru acțiune. Stresurile prelungite, neîntrerupte, neașteptate și care nu pot fi gestionate sunt cele mai dăunătoare.

Exista 3 stadii:

  • Reactia de alarmare – cand organismul contracareaza simptomele din faza de șoc;
  • Reacția de revenire – cand organismul se adaptează;
  • Reactia de epuizare.

Ajută sportul în combaterea stresului?

Eliminarea stresului este unul din numeroasele beneficii ale practicării unui sport, antrenamentul fizic fiind o modalitate naturală de relaxare și de eliberare a acestuia.

                                                                                               Stresul este o parte inevitabilă a vieții.

Este imposibil să îl elimini, dar poți  învăța să  îl gestionezi! 

Beneficiile exercițiului fizic îmbunătățesc starea fizică și luptă împotriva stresului . Exercițiul este, de asemenea, considerat vital pentru menținerea agilității mentale fiind  foarte eficient la reducerea oboselii, la îmbunătățirea vigilenței și concentrației. Acest lucru poate fi util în special atunci când stresul ți-a epuizat energia sau capacitatea de concentrare.


Efectul stresului asupra corpului și beneficiile exercițiilor fizice în combaterea lui

Când stresul afectează creierul, cu multe conexiuni nervoase, restul corpului resimte impactul. Deci, este clar că, dacă corpul tău se simte mai bine, la fel se simte și mintea ta.

Exercițiile fizice și alte activități fizice produc endorfine-substanțe chimice din creier care acționează ca analgezice naturale și, de asemenea, îmbunătățesc capacitatea de a dormi, ceea ce la rândul ei reduce stresul. Astfel s-a dovedit că practicarea regulată a unui sport (de performanță sau ca hobby) ajută la scădea nivelul general al tensiunii, ridicarea si stabilizarea stării de spirit, îmbunătățirea somnului și îmbunătățirea stimei de sine. Chiar și cinci minute de exerciții pot stimula efectele anti-anxietate și stres.

 

Sportul provoacă stres?

Și în sport, ca în orice alt domeniu, există anumite momente care generează stres, mai ales în cariera sportivilor de performanță. Pentru aceste probleme exista mental coach-ul, care să te ajute să gestionezi stresul și tensiunea și să o transformi în încredere în sine și curaj.

Cu cât vei experimenta mai mult și vei înțelege obstacolele interne, limite pe care ți le impui singur, în calea performanței optime, cu atât va fi mai mare capacitatea ta de a te menține sub control și de a-ți gestiona anxietatea. Acest lucru te va ajuta să distrugi limitele dintre interior și exterior, trecut și prezent, așteptări și posibilități.

Open chat