Factorii externi ai motivatiei ne pot duce departe. Daca vrei sa iti sustii cresterea motivatiei pentru mindset-ul stabilit, trebuie sa  existe o dorinta profunda de a lua masuri zilnic.

Ai auzit vreodata povestea despre vizitatorul curios al NASA (in anii ’60) care l-a întrebat pe omul de serviciu – care spala podeaua  – ce face cu viata lui? Ingrijitorul s-a oprit din spalatul podelei pentru un moment si a spus: “ajut un om sa ajunga pe luna.”

Aceasta poveste poate fi sau nu adevarata, dar ca o parabola, intanirea indica efectul motivational de a sti ca scopul tau general – oricat de banal ar parea – contribuie la marea schema a lucrurilor. Ingrijitorul a fost constient de acest fapt si a crezut ca face parte din misiunea NASA de a face: „Un mic pas pentru om, un salt uriaș pentru omenire”.

Ce se afla in spatele auto-motivatiei?

Creierul nostru opereaza pe un sistem de recompensa prin intermediul nucleul accumbens și al zonei ventrale tegmentale (VTA). Aceste zone sunt „centrele noastre de placere”; ele elibereaza o substanta chimica „bine-simtita”, dopamina, in cortexul frontal.

Dopamina este un neurotransmitator care provoaca senzatii placute, care, in cele din urma determina motivatia si atentia. Dopamina este eliberata atunci cand te angajezi in activitati de care te bucuri  (de exemplu, sa socializezi, sa cati la un instrument muzical, sa citesti o carte, sa te ocupi de gradina, sa mananci o mancare delicioasa, sa faci drumetii in natura, etc).

Laudele si recompensele cresc, de asemenea, nivelul de dopamina.  Asa ca, renunta la gandurile negative si acorda o atentie deosebita vocii pozitive din mintea ta, care iti intareste increderea in tine. Cel mai important lucru de inteles aici, este faptul ca exista stiinta care sprijina auto-motivatia, iar modul in care creierul functioneaza este ceva ce poti invata, ceva care te ajuta sa iti poti atinge obiectivele stabilite.

Deci care sunt avantajele auto-motivatiei?

Daca esti motivat, atunci esti organizat, ai abilitati excelente de auto-management si ai un nivel ridicat de stima de sine si incredere. Nu exista loc pentru îndoială printre cei motivati.

Motivatia este ceea ce ne determina sa ne îndeplinim obiectivele, sa traim cu scopul si sa ne atingem visele, nu? Auto-motivatia se refera la ceea ce ne inspira ca indivizi.

Daniel Goleman, autorul catorva carti edificatoare despre inteligenta emotionala (EQ), a identificat patru elemente care îi motiveaza pe oameni sa ia masuri:

  • Dorinta profunda si dedicare pentru a imbunatatii sau de a indeplinii anumite standarde;
  • Initiativa –  pe care Goleman o defineste ca promptitudinea actiunilor asupra oportunitatilor;
  • Angajament puternic pentru obiective;
  • Optimismul si capacitatea de a persevera in fata esecului.

Cand ai inteles asta si iti dezvolti auto-motivatia atunci preiei controlul asupra tuturor lucrurilor din viata ta. Motivatia este o sursa interna (adapostita în inima și mintea ta) pe care o poti folosi si valorifica.

Iata o lista de 4 actiuni care sunt esentiale pentru a te ajuta sa iti mentii motivatia:

1. Incepe fiecare zi cu o  meditatie / mindfulness.
Exista mii de studii din comunitatea stiintifica asupra beneficiilor meditatiei. Trebuie sa fie ceva, nu? Am vazut beneficiile fiziologice, psihologice si spirituale, iar cand vine vorba de meditatie, inceperea zilei cu aceasta “atentie” matinala este o modalitate sigura de a te mobiliza in realizarea planurilor pentru indeplinirea obiectivelor pe termen scurt si lung.

2. Revizuieste – ce, cand, cum și – cel mai important – DE CE  din spatele obiectivului tau zilnic.
Aceasta este coloana vertebrala a procesului de planificare. Acesti pasi initiali reprezinta fundamentul pentru construirea auto-motivarii.

  • Stabileste-ti un obiectiv si descrie-l cu mare detaliu (pe hartie);
  • Noteaza motivul (motivele) DE CE doresti sa iti indeplinesti obiectivul;
  • Vizualizeaza imaginea de ansamblu si viitorul tau – traindu-ti visul;
  • Imparte obiectului final in obiective pe scurta durata si stabileste-ti un termen de indeplinere a acestora.
  • Recompenseaza-te zilnic (iti amintești dopamina?) pentru realizarile tale de-a lungul timpului

Pentru a te auto-motiva trebuie sa te intrebi: Ce intentionez sa obtin astazi? Cum pot avea mai mult succes decat ieri? Ce trebuie sa fac astazi, ca sa pot fi cu un pas mai aproape in atingerea obiectivului cel mare?

3. Gandeste-te la fiecare provocare cu care te confrunti ca o oportunitate de a creste.
Susținerea auto-motivatiei poate fi dificila, dar daca abordezi fiecare situatie ca și cum ar fi prima si crezi fiecare provocare ca o oportunitate de schimbare si crestere personala, iti vei spori motivatia.  Astfel vei fi mai bine “echipat” pentru a pune cel mai bun picior înainte, indiferent de obstacolele cu care te confrunti.

4. Fa ceea ce te pasioneaza in fiecare zi.
Cu totii suntem motivati de anumiti factori intrinseci si extrinseci in momente diferite de-a lungul vietii, nu?

Totusi, cand te trezesti in fiecare zi pentru a face ceea ce iubesti, este destul de usor sa fi motivat pentru succes. A face ceva pentru bucuria pura este motivatia intrinseca. Iar motivatia extrinseca este adesea condusa de o falsa teama sau de a face ceva, deoarece credem ca nu avem alta optiune.

Incepe de azi!

sursa: https://www.myneurogym.com/

Leave a Reply