S-ar putea spune că cei mai buni sportivi din lume sunt mereu in control. Stabilitatea o putem defini ca un  control mental, ca recunoaștere a situațiilor specifice din cadrul jocului și modul în care sportivii pot răspunde în mod corespunzător sau capacitatea lor de a ignora lucrurile care nu contează și de a se concentra pe lucrurile care fac o diferență în rezultatul jocului.

Echilibru și stabilitate: cuvintele pot părea interschimbabile, dar nu sunt.

Stabilitatea fizică și echilibrul

Cu siguranță, capacitatea de a controla sinele fizic  este o problemă majoră pentru sportivi. Ei trebuie să își controleze abilitățile sportive și să le execute corect, în ciuda numeroaselor obstacole de natură fizică.

Echilibrul și stabilitatea sunt concepte separate care sunt foarte înrudite. Echilibrul este abilitatea unei persoane de a-și controla corpul doar în raport cu gravitația, în timp ce stabilitatea este abilitatea  de a „reveni” la o poziție sau o traiectorie dorită în urma unei perturbări.

Principiile de stabilitate conferă sportivilor reguli privind pozițiile deținute și menținerea echilibrului. Ele ghidează îmbunătățirea fermității pozițiilor atât pentru echilibrul static, cât și pentru echilibrul dinamic.

Majoritatea oamenilor sănătoși au echilibru într-un grad sau altul- vezi exemplul copiilor mici care fac primii pasi.

Mai multe dovezi de echilibru pot fi văzute într-o varietate de mișcări: de la cineva care stă pur și simplu pe un picior, la o mișcare complicată și dinamică în timpul executării unei abilități sportive specifice. Subiectul echilibrului devine și mai interesant atunci când obstacolele intâlnite sunt alți oameni-de exemplu,  în fotbal –  un portar are multe contacte fizice cu adversarii, mai ales la mingile inalte.

Principiul stabilității poate fi aplicat la aproape toți sportivii indiferent de sport sau activitate în care aceștia participă.

Antrenamentul de stabilitate, definit operațional ca antrenament focalizat pentru îmbunătățirea controlului trunchiului și șoldului, este o parte integrantă a dezvoltării sportivului.

Stabilitatea mentală

Emoțiile sunt de departe cea mai puternică forță care influențează acțiunile. La rândul său, acțiunea afectează oamenii din jurul tău. Prin urmare, modul în care te simți,  influențează modul în care reacționezi și cum gândești o anumită situație. Stabilitatea emoțională este importantă deoarece nu îți îmbunătățește doar viața ta, ci și a oamenilor din jurul tău.

Stabilitatea mentală înseamnă, prin urmare,  abilitatea unei persoane de a rămâne calmă  atunci când se confruntă cu presiune sau stres. – Indiferent de circumstanțe,  atunci când ți se prezintă o problemă, ești capabil să îți menții calmul și să nu îți lașii emoțiile să îți controleze acțiunile.

Stabilitatea emoţională este o caracteristică integrativă a personalităţii, care asigură realizarea optimală şi de succes a scopurilor într-o situaţie emotiv complicată. Persoana emoţional stabilă se caracterizează prin maturitate  emoţională, adaptabilitate, lipsa rigidităţii şi a anxietăţii.

Mici sfaturi

✅ Fii conștient de declanșatorii care provoacă tulburări emoționale;

✅ Exersează tehnici de relaxare și calmare;

✅ Fii în preajma oamenilor fericiți și pozitivi;

✅ Îndreaptă-ți emoțiile atunci când nu le poți exprima.

Stabilitatea mentală a unui sportiv este crucială.

Stabilitatea mentala a unui sportiv se bazează pe obiective bine stabilite. Stabilitatea mentală reprezintă o gândire echilibrată, sprijinită de încredere în sine, rezistență la oboseală, dorință de autodepășire, ambiție și dedicare. De asemenea, se referă la capacitatea persoanelor de a rămâne calme atunci când se confruntă cu presiunea sau stres.

Stabilitatea emotională se poate îmbunătăti prin: meditație, exerciții, nutriție adecvată, obiceiuri sănătoase de dormit, moderarea răspunsurilor emoționale, modificarea gândirii, modificarea obiceiurilor, etc.

Stabilitate mentală. Mental coach

Cel mai bine te poate ajuta un specialist in domeniu: mental coach-ul.

Iată  câteva modalități prin care un mental coach te poate ajuta:

  • te ajută  să îți creezi și să îți clarifici visele. Ce vrei să realizezi? Cum vrei să ajungi acolo? Ai un plan și un sistem pentru realizarea acestui proces? Un antrenor mental te ajută să proiectezi și să execuți această viziune.
  • ai nevoie de un sistem de pregătire mentală care să te învețe strategiile de vizualizare, relaxare și focalizare pe care toți sportivii de succes le cunosc și le folosesc. Un mental coach te poate învăța toate acestea.
  • oferă feedback și perspectivă obiectivă.
  • te învață complexitatea controlului atențional. Partea cea mai critică a jocului mental este controlul atențional. Acesta este locul în care te concentrezi, în ce mod și pentru cât timp;
  • te ajută să descoperi cum să fii mai încrezător.
  • te ajută să câștigi abilități de  gestionare a stresului pentru a face față mai bine sub presiune.
  • te ajută să-ți crești încrederea in tine și să devii mai motivat și orientat spre obiectivele propuse.

Daca și tu vrei să îți stabilești obiectivele pentru performanță programează-te la o sedință de mental coaching!

Open chat